CTA i olika former är något som det pratas en hel del om inom marknadsföring. Det har blivit ett populärt sätt att driva på försäljning och förbättra kundresan. I den här artikeln tar vi upp varför det är bra att använda sig av CTAs, vad det är i praktiken och hur du kan göra för att använda dem på bästa sätt.
Vad är en CTA?
CTA står för call to action och är en mening som uppmanar till handling. Ofta används de på hemsidor, på reklamblad, i nyhetsbrev och liknande. En CTA får en potentiell kund att tänka på det som företaget vill få sina kunder att göra, vilket oftast handlar om att genomföra ett köp, eller prenumerera på deras nyhetsbrev.
Det kan exempelvis vara meningar i stil med “köp x idag”, “starta prenumeration”, “kolla tillgänglighet”, “läs mer”, “ladda ner pdf”, osv.
Fokus vid CTA på hemsidor och i nyhetsbrev
Det är en smart idé att ha många CTAs på din hemsida. Se till att de är synliga, tydliga och gärna i formen av klickbara knappar. Om dina call to actions är länkar ökar det sannolikheten att en potentiell kund faktiskt genomför handlingen. Detta eftersom de då med minimal ansträngning direkt kommer till där de kan genomföra köpet, prenumerera på nyhetsbrevet eller liknande.
Att ha CTA på flera ställen i ditt nyhetsbrev är en smart idé. Det egentliga syftet med dina nyhetsbrev är ju egentligen att öka försäljning och få fler lojala kunder, och det är CTA ett enkelt sätt att bidra positivt till en sådan utveckling.
Plattform för när du ska skicka nyhetsbrev
När du ska skapa nyhetsbrev är det bra att ha en smidig plattform att använda. En digital plattform som gör det enkelt för dig att designa, organisera, planera och skicka ut dina nyhetsbrev. Paloma är ett bra exempel på en sådan plattform som är utformad för att förenkla e-postmarknadsföring.
Vikten av att använda sig av call to action
En call to action påminner den potentiella kunden om att genomföra ett köp och är en viktig del av din marknadsföring. En CTA uppmuntrar personen att gå vidare på kundresan och närma sig målet att bli en lojal och återkommande kund.